رفتن به محتوای اصلی
x

راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس امیکرون از زبان سخنگوی دانشگاه

دکتر پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  با اشاره به وضعیت کرونا در استان گفت: هنوز در شاخ نزولی پیک پنجم هستیم، آمار بستری به حدود ۴۰۰ نفر، بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه به حدود ۸۰ نفر و فوتی‌ها هم روزانه به ۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برخلاف بعضی از استان‌ها که آمار آن‌ها ثابت شده، آمار استان اصفهان رو به کاهش است، گفت: در حال حاضر در استان ۱۵ شهرستان آبی و ۷ شهرستان زرد است و در این راستا استان از نظر رنگ‌بندی وضعیت خوبی دارد.

دکترعقدک با اشاره به پوشش واکسیناسیون در استان اصفهان گفت: از نظر پوشش واکسیناسیون در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۸۳ درصد دز اول، دز دوم ۶۹ درصد و ۱۲ تا ۱۸ سال ۷۹ درصد برای دز اول و ۶۰ درصد دز دوم تزریق شده و شاخص خیلی خوبی است و در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به ایمنی جمعی نزدیک شده‌ایم.

سخنگوی دانشگاه با تأکید بر اینکه اُمیکرون در حال گسترش است و سرعت انتقال و سرایت‌پذیری بالایی دارد و اگر غفلت کنیم دچار پیک ششم می‌شویم، گفت: رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی کنند برای سایر افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند و تبلیغ کنیم برای دز سوم، مردم باید واکسن بزنند تا ایمنی فردی برای آن‌ها ایجاد شود و به ایمنی جمعی هم کمک کرده باشیم.

وی با بیان اینکه در کل کشور و استان اصفهان شیوه نامه های بهداشتی به درستی رعایت نمی‌شود، گفت: فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و استفاده از تهویه مناسب در کشور بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است و این به شدت خطرآفرین است و اگر مردم احساس کردند که رنگ‌بندی شهر‌ها آبی شده و به مراسم‌های شلوغ بروند، وجود یک یا ۲ نفر مبتلا به کرونا در آن مجلس یک فاجعه می‌آفریند.

دکترعقدک گفت: کسانی که واکسن نزده‌اند، حتماً مراجعه کنند و کسانی که آمده‌اند برای دز دوم و سوم اقدام کنند و مردم اگر شیوه نامه های بهداشتی  را رعایت کنند، این سه مورد یک دستور کلی برای کرونا و از جمله پیشگیری از کرونای اُمیکرون می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمارستان الزهرا (س) مرجع بیماران کرونایی است، گفت: علاوه بر بیمارستان الزهرا (س)، بیمارستان‌های خورشید و امین نیز بیمار کرونایی پذیرش می‌کنند، ضمن اینکه هر زمانی به پیکی برخورد کردیم تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیریه و تأمین اجتماعی استان درگیر می‌شوند.