رفتن به محتوای اصلی
x

لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا در گروهای پرخطر/تزریق واکسن کرونا مستقل از زدن واکسن آنفلوانزا است

هر سال در فصل پاییز و زمستان اپیدمی آنفلوانزا در تمام دنیا رخ می‌دهد و رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌تواند از شیوع آن جلوگیری کند اما تزریق واکسن کرونا هیچ ارتباطی با بیماری آنفلوانزا ندارد و کسانی که واکسن کرونا تزریق کردند احتمال دارد آنفلوانزا هم بگیرند واین دو عفونت ویروسی هیچ ارتباطی به هم ندارد.

 بیماری آنفلوانزا هر ساله در فصل پاییز و زمستان آغاز می‌شود و به عنوان یک آنفلوانزای فصلی شناخته شده است، این ویروس در تمام فصل‌های سال به صورت تک گیر وجود دارد و اوج همه‌گیری این بیماری در فصل‌های سرما است. متخصصان عفونی تاکید دارند نوزادان شش تا دو سال، خانم‌های باردار و افراد بالای ۶۰ سال واجد شرایط و از گروه‌های حساس برای تزریق واکسن آنفلوانزا هستند، در اپیدمی کرونا هم بهترین راه پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزا در کنار استفاده از واکسن، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

دکتر عباسعلی‌جوادی، متخصص بیماری‌های عفونی طی گفت‌وگویی در خصوص خطر شیوع عفونت آنفلوانزا با آمدن فصل سرما، اظهار نمود: تزریق واکسن کرونا هیچ ارتباطی با بیماری آنفلوانزا ندارد، کسانی که واکسن کرونا زده‌اند احتمال دارد آنفلوانزا هم بگیرند و این دو عفونت ویروسی هیچ ارتباطی به هم ندارد، تزریق واکسن کرونا به معنی عدم ابتلاء به آنفلوانزا نخواهد بود. هر سال شیوع بیماری آنفلوانزا در اواخر پاییز و اوایل زمستان اتفاق می‌افتد، هرچند سال گذشته شیوع اپیدمی آنفلوانزا را با توجه به بحث استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا نداشتیم.

وی اضافه می‌کند: زدن ماسک و رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری‌هایی که برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا در جامعه اجرا می‌شود یکی از راه‌هایی است که مانع ایجاد اپیدمی آنفلوانزا هم می‌شود، اگر همشهریان به طور مرتب از ماسک استفاده کنند شاهد شیوع اپیدمی آنفلوانزا در فصل سرما نخواهیم بود.

دکتر جوادی تاکید می‌کند: اگر واکسیناسیون کرونا باعث شود که مانند بسیاری از کشورهای دنیا مردم ماسک را از صورت بردارند ممکن است شیوع اپیدمی آنفلوانزا را در فصل سرما داشته باشیم، محدودیتی برای تزریق واکسن آنفلوانزا بعد از تزریق واکسن کرونا وجود ندارد، اگر فردی واکسن کووید ۱۹ را تزریق کرده است می‌تواند واکسن آنفلوانزا را هم بزند، افرادی هم که به بیماری کرونا مبتلا شده و بهبود پیدا کرده‌اند مشکلی برای زدن واکسن آنفلوانزا ندارند و می‌توانند این واکسن را برای پیشگیری از ابتلاء به عفونت در فصل سرما تزریق کنند.

لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا در گروهای پرخطر

دکتر جوادی، تصریح کرد: گروه‌های پرخطر مانند افرادی که بیماری ریوی، آسم و قلبی و عروقی دارند و افراد بالای ۶۵ سال باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، سال گذشته به دلیل استفاده‌ای که افراد جامعه از ماسک برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا داشتند اپیدمی آنفلوانزا را نداشتیم، این اتفاق وابسته به این است که وضعیت رعایت دستورات بهداشتی در زمستان امسال چگونه باشد اگر فکر کنیم که کرونا تمام شده است و استفاده شهروندان از ماسک کمتر از قبل شود به طور یقین اپیدمی آنفلوانزا در فصل سرما را خواهیم داشت.

این متخصص بیماری‌های عفونی، اظهار نمود: نبود اپیدمی آنفلوانزا در سال گذشته به این معنی نیست که امسال هم خطر ابتلای گروه‌های پرخطر به بیماری آنفلوانزا وجود ندارد، در واقع حتماً احتمال ابتلاء به این ویروس را در زمستان برای گروه‌های حساس و پرخطر خواهیم داشت، ضروری است که این افراد امسال واکسن آنفلوانزا را هم تزریق کنند.

وی تاکید کرد: سال گذشته با شیوع پاندمی کرونا انتظار داشتیم که ۲۰ درصد شهروندان گرفتار ویروس آنفلوانزا شوند، اما با رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ با پیشگیری این اتفاق نیفتاد، به طور یقین امسال روند این بیماری وابسته به نوع رفتار شهروندان است.

دکتر جوادی گفت: اگر شهروندان از ماسک استفاده نکنند، بدون تردید شیوع ابتلاء به آنفلوانزا و اپیدمی وجود دارد، اما با زدن ماسک چنانچه اپیدمی خفیفی از کرونا هم باشد با رعایت و توجه مردم شاهد اپیدمی آنفلوانزا در فصل سرما نخواهیم بود. برای کاهش خطر ابتلاء به آنفلوانزا به مردم توصیه می‌کنیم که گروه‌های پرخطر امسال هم زدن واکسن آنفلوانزا را مطابق معمول در اولویت قرار دهند.

تزریق واکسن کرونا مستقل از زدن واکسن آنفلوانزا است

دکتر رضا فدایی‌متخصص بیماری‌های عفونی و مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان‌ نیز، با اشاره به اینکه تزریق واکسن کرونا مستقل از زدن واکسن آنفلوانزا است، اظهار نمود: تزریق واکسن برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا از ابتلاء افراد به بیماری آنفلوانزا پیشگیری نمی‌کند، اما رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک بر صورت در پیشگیری از همه عفونت‌های تنفسی از جمله آنفلوانزا مؤثر است.

وی اضافه می‌کند: سال گذشته شیوع آنفلوانزا بسیار پایین بود و امسال هم نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه وضعیتی پیش خواهد آمد اما به طور یقین زدن ماسک بر صورت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و قرنطینه در ایام بیماری را اگر شهروندان رعایت کنند آنفلوانزا هم مجال شیوع پیدا نخواهد کرد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان، تصریح می‌کند: در حال حاضر نمی‌توانیم مطمئن باشیم و در مورد این موضوع نظر بدهیم، واکسیناسیون کرونای افراد برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ است و برای پیشگیری از ابتلاء به عفونت آنفلوانزا نیست و این دو عفونت ویروسی ریه تأثیری بر روی همدیگر ندارد.

بیماران مزمن قلبی و ریوی واکسن آنفلوانزا را بزنند

دکتر فدایی، تاکید می‌کند: واکسن آنفلوانزا از شش ماهگی نوزادان قابل تزریق است و این روند وابسته به این است که امسال وضعیت واکسن به چه ترتیبی باشد و وزارت بهداشت چه توصیه‌هایی برای فصل سرمای امسال ارائه دهد که هنوز این برنامه مشخص نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: کسانی که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند محدودیتی برای تزریق واکسن آنفلوانزا ندارند و در صورت فراهم بودن شرایط برای تزریق واکسن آنفلوانزا می‌توانند این واکسن را بزنند، افرادی هم که دچار بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی بودند بهتر است که واکسن آنفلوانزا را تزریق نمایند.

وی به خانواده‌ها، توصیه نمود: برای کاهش خطر ابتلاء به آنفلوانزا، خانواده‌ها باید رعایت بهداشت فردی، خودداری از حضور در اماکن شلوغ، زدن ماسک خارج از منزل، استراحت و رعایت توصیه‌های پزشکی را مدنظر داشته باشند و همه مواردی که برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا مدنظر دارند را با آمدن فصل سرما برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس آنفلوانزا مورد توجه قرار دهند.