رفتن به محتوای اصلی
x

موج خاموشی از کرونا در راه است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در شروع موج هشتم کرونا به سر می بریم و احتمالا تا دو هفته الی یک ماه دیگر اوج بیماری را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار وبدا، دکتر فرزین خوروش مدير گروه بيماريهاي عفوني دانشگاه در ارتباط با اپیدمی و همه گیری موج هشتم کرونا در اصفهان اظهار داشت: تاکنون 7 موج از کرونا را پشت سر گذاشته ایم که آخرین موج آن امیکرون بود که شدت آن کمتر از آلفا و دلتا ثبت شد و موارد بستری پایینی داشت.

وی با بیان اینکه کرونا قابل پیش بینی نیست، ادامه داد: کرونا پس از مدتی در سکوت کامل و همزمان با اپیدمی آنفلوانزا که مهر و آبان با موج جدید آن مواجه شدیم، جامعه پزشکی را در یک شرایط پیچیده ای قرار داد و بخاطر علایمی مشابه، تشخیص را سخت تر کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در زمان حاضر با جهشی از ویروس امیکرون مواجهیم که  وارد ایران نيز شده است، ادامه داد: قدرت سرایت نوع جدید امیکرون بالاتر است  وبا علائمی همچون بدن درد، تب، گلودرد، ضعف و بی حالی، احساس خستگی و علائم تنفسی فوقانی، اسهال و استفراغ همراه است و شدت ابتلا و درگيري ريوي آن در افراد مسن و همچنين افراد داراي بیماری زمینه ای  و  نقص ایمنی بیشتر دیده می شود همچنین تعداد موارد بستری در بخش های ویژه و فوتی نيز در آنها بیشتر است.

وی به مراحل مختلف سیر همه گیری کرونا اشاره کرد و بیان داشت: در ابتداي همه گيري  موارد سرپایی افزايش مي يابد و سپس  موارد بستری، بعد از آن بيماران نيازمند ICU و فوتيها نیز افزايش پیدا می کند.

دکتر خوروش اضافه كرد: بدنبال بروز علائم ، حداقل 5 روز قرنطینه به مبتلایان توصیه می شود که با مصرف مایعات، سبزیجات، میوه جات و قرص استامینوفن، آنتی هیستامین  وشربت ضد سرفه مانند دیفن هیدرامین يا برم هگزين يا شربت هاي گياهي به درمان خانگی بپردازند و در صورت تداوم و بروز علائمی چون سرفه های شدید و درد قفسه سینه، خلط خونی، کاهش سطح هوشیاری و تنگی نفس به پزشک مراجعه کنند. 

در ضمن بيماران داراي بيماري زمينه اي و نقص ايمني بايستي در همان مراحل اوليه بيماري جهت درمان ضد ويروس مراجعه نمايند تا از پيشرفت بيماري در روزهاي بعد جلوگيري شود.

وی با اشاره به اینکه به احتمال زياد مدارس و ادارات در پیک کرونا تعطیل نخواهند شد از معلمین و مديران خواست که به والدین اعتماد کرده و با اعلام اینکه فرزندشان علائم کرونا دارد، با مرخصی موافقت کنند.

 وي همچنين هشدار داد كه مصرف آنتی‌بیوتیک و كورتون در درمان ابتدايي کرونا به هيچ عنوان توصيه نمي شود و مصرف خودسرانه اين داروها عوارض بدي را به همراه خواهد داشت.