رفتن به محتوای اصلی
x

استان اصفهان به وضعیت زرد و آبی با کمترین فوتی کرونا رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط با آخرین وضعیت بیماری کووید 19 در اصفهان گفت: بر اساس آخرین رنگ بندی همه گیری بیماری کووید-19 از امروز 24 اردیبهشت هیچ شهرستانی در استان اصفهان در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) و نارنجی (پرخطر) قرار ندارد و چهار شهرستان از جمله اصفهان (با احتساب چهار شهرستان جدید منفک شده در شرق اصفهان) از وضعیت زرد (خطر متوسط) خارج شدند و در شرایط آبی (عادی) قرار گرفتند.

دکتر عقدک با بیان اینکه تعداد شهرهای با وضعیت آبی (عادی) در این هفته نسبت به هفته گذشته در استان اصفهان افزایش یافت، اظهار داشت: شاخص های عددی کرونا از نظر تعداد افراد مراجعه کننده سرپایی، آزمایش های مثبت، بستری در بیمارستان، بیماران بدحال و بستری در بخش مراقبت های ویژه (آی سی یو) و مرگ و میر در یک هفته اخیر کاهش یافته است و روند بهبود شرایط ادامه دارد.

وی تاکید کرد: در چند روز اخیر آمار بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان به کمترین حد در یک سال گذشته رسید و حتی در یک هفته تعداد فوتی های قطعی کرونا صفر بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بهبود شرایط کرونا را نتیجه پوشش حداکثری واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه های بهداشتی، روند طبیعی همه گیری بیماری و ضعیف تر بودن سویه غالب در موج ششم کرونا دانست و گفت: واکسیناسیون مردم به افزایش ایمنی و دفاع بدن منجر شد و از طرفی رعایت شیوه نامه های بهداشتی یعنی فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، ضد عفونی کردن و رعایت بهداشت فردی نیز در بهبود شرایط تاثیر داشته است.

وی با بیان اینکه روند طبیعی بیماری های همه گیر مانند کووید-19 به گونه ای است که بصورت دوره ای تکرار می شود و پس از یک دوره اوج گرفتن، دوباره کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: سویه غالب ویروس کرونا در موج ششم، اُمیکرون بود که نسبت به سویه قبلی (دلتا) ضعیف تر و با مرگ و میر کمتر همراه بود.

دکتر عقدک با تاکید بر اینکه نباید درباره شرایط موجود ساده انگاری شود، خاطرنشان کرد: برخی پیش بینی ها حاکی از احتمال بروز موج هفتم کرونا از مرداد امسال بوده و مردم نباید تصور کنند کرونا تمام شده است.

وی ادامه داد: ما تا زمانی که مراجعه کننده سرپایی و آزمایش های مثبت کرونا داریم یعنی اینکه با بیماری کووید-19 مواجه هستیم و زمانی می توان گفت این همه گیری تمام شده است که همه آمار به صفر برسد.

دکتر عقدک با تاکید بر اینکه هنوز مصوبه های قبلی برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در اماکن عمومی سربسته بویژه اداره ها، مدرسه ها و دانشگاه ها پابرجاست از مردم خواست تا همچنان نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی اهتمام داشته باشند و اگر واکسن کرونا دریافت نکرده اند برای آن اقدام کنند.

گفتنی است در زمان حاضر 122 بیماری دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که 23 نفر آنها در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

شایان ذکر است آمار مرگ و میر قطعی ناشی از کرونا نیز در 2 هفته اخیر در استان اصفهان صفر یا یک بوده است.