رفتن به محتوای اصلی
x

در نشست خبری: اعلام وضعیت کلی داروی دانشگاه و اقلام حفاظت فردی مقابله با کووید 19

در نشست خبری مطبوعاتی که یکشنبه ۱۱ آبان ماه، با حضور معاون غذا و دارو دانشگاه، مدیر روابط عمومی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، وضعیت کلی داروی دانشگاه و اقلام حفاظت فردی مقابله با کووید ۱۹ در استان اصفهان، اعلام شد.
در ابتدای این نشست معاون غذا و داروی دانشگاه طی سخنانی در خصوص بیماری کووید ۱۹ و فعالیت های انجام شده طی ۹ ماهه اخیر، گفت: در خصوص تولید اقلام حفاظت فردی، از اسفندماه سال گذشته با ورود ویروس کرونا به کشور، وارد فاز جدیدی شدیم بطوریکه از فعالیت ۳ شرکت در اصفهان و تولید روزانه ۶۰ هزار قطعه ماسک سه لایه جراحی، به فعالیت ۵۱ شرکت و تولید ۶ میلیون قطعه ماسک جراحی در روز رسیده ایم.
 
دکتر اصلانی ادامه داد: خوشبختانه از ابتدای سال جاری تاکنون، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، علاوه بر برآورده کردن نیازهای اقلام حفاظت فردی مقابله با کرونا خود، ۲۵دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور و همچنین مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی را نیز تامین نموده است.
 
وی در خصوص ماسک های چندلایه فیلتر دار ۹۵ N سوپاپ دار تاکید نمود: این ماسک ها مورد استفاده در صنایع و کارخانه هایی مثل ذوب آهن، فولاد مبارکه و ... می باشد و به هیچ عنوان برای کادر درمان مناسب نیست، کادر درمان حتما می بایست از ماسک های چندلایه فیلتر دار ۹۵N فاقد سوپاپ استفاده نمایند.
 
معاون غذا وداروی دانشگاه در ادامه تصریح کرد: این ماسک ها (۹۵ N) توسط ۱۵ شرکت در اصفهان تولید و روزانه با تولید ۲۰۰ هزار قطعه، نیاز نصفی از کشور را تامین می کنند.
 
وی نظارت بر تولید انواع ماسک را برعهده معاونت غذا و دارو دانشگاه عنوان نمود و افزود: این نظارت ها توسط تیم سه نفره شامل: کارشناس تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو، کارشناس سازمان صمت و یک نفر نماینده ازسازمان تعزیرات حکومتی، انجام و بر چگونگی تولید این تجهیزات و کیفیت آنها نظارت می شود.
 
دکتر اصلانی تاکید کرد: تایید ماسک های موجود در بازارهای مختلف، سوپر مارکت ها و... برعهده معاونت غذا و دارو نیست و توصیه ما این است که تهیه این اقلام از داروخانه ها و مراکز معتبر تجهیزات پزشکی صورت پذیرد.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه در خصوص وضعیت فرآورده های ضدعفونی کننده گفت: در روز های اول اسفندماه ۹۸ به دلیل مصرف بیش از ۱۰۰ برابری در مراکز درمانی و همچنین مردم، شرایط خوبی نداشتیم، اما از هفته های آخر اسفند ۹۸ ، به وضعیت ثبات رسیدیم و نیاز ما بر اساس تقاضا و عرضه، تثبیت شد و تاکنون دیگر مشکلی از بابت مواد ضدعفونی کننده سطوح و دست نداشته و حتی آمادگی صادرات این فرآورده ها را هم داریم.
 
وی با اشاره به سامانه ۱۹۰، تصریح کرد: این سامانه پاسخگوی هرگونه سوال در خصوص موارد کمبودهای دارویی می باشد که با حضور دو کارشناس به تمامی سوالات ، پاسخ های لازم ارایه می شود، همچنین سامانه دارویاب (darooyab.ir) نیز ابتکار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که راه اندازی گردیده است.
 
دکتر اصلانی با بیان اینکه ۹۰۰ داروخانه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ارایه خدمات دارویی مشغولند که ۴۲۰ داروخانه در شهر اصفهان و ۵۰ داروخانه نیز بصورت شبانه روزی فعالیت می کنند، اظهار نمود: ارزشیابی انجام شده در مهرماه سال جاری حاکی از آن است که بالغ بر ۹۸/۲ % داروخانه های تحت پوشش ماسک مورد نیاز مردم را با قیمت های مصوب عرضه نموده اند.
 
وی همچنین به داروی مورد نیاز بیماران کرونایی (رمدسیویر) اشاره نمود و گفت: تولید این دارو کاملا داخلی و توسط ۲ شرکت در ایران تامین می شود، این دارو کاملا بیمارستانی است و با توجه به نیاز بیمارستان ها و تعداد بیماران کرونایی بستری و تجویز پزشکان در بین آنها توزیع می گر دد و در حال حاضر هیچ کمبودی در خصوص این دارو نداریم.
 
دکتر اصلانی از توزیع ۷۵۰۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا در اصفهان خبر داد و افزود: این تعداد واکسن در بین کادر درمان (پزشکان و پرستاران و ...)، مادران باردار، بیماران صعب العلاج از قبیل: بیماران هموفیلی، سرطان و ... ، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و تعدادی از زندانیان توزیع و تزریق شد.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه تامین بالغ بر ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور را در داخل کشور عنوان نمود و تصریح کرد: کمتر از ۳ درصد داروها نیز وارداتی هستند که عمدتا از کشورهای اروپایی، هند و کره جنوبی با صرف هزینه ای حدود ۱/۳ میلیارد دلار وارد می شود، در صورتیکه میزان ارزبری مواد اولیه، ماشین آلات و دانش فنی مورد نیاز برای تامین داروهای داخلی حدود ۵۵۰ الی ۶۵۰ میلیون دلار می باشد.