سامانه ۳۱۱۳، خط اول پاسخگویی به سوالات کرونایی مردم
مسئول مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی کرونا (سامانه ۳۱۱۳) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با بیان اینکه از ۸ اسفند با توجه به شیوع روزافزون ویروس کرونا و بنا به تصمیم ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه تصمیم به تاسیس این مرکز در اصفهان گرفتیم، گفت: این مرکز قبل از سامانه کشوری ۴۰۳۰ وزارت بهداشت کار خود را شروع کرد، بیمه سلامت هم سامانه ۱۶۶۶ را افتتاح کرده، ولی ما پیشگام بودیم و زودتر از وزارت بهداشت سامانه را راه اندازی کردیم.
دکتر آرش زاهد ادامه داد: الان به طور همزمان ۳۰ تماس با همکاران ما در این مرکز برقرار می شود. طیف وسیعی از جوان ترین تا مسن ترین پزشکان و پرستاران در رده های مختلف، از پزشکان بخش خصوصی تا اعضای هیئت علمی و همکارانی که شرایط کار در بخش درمانی نداشتند با ما همکاری می کنند.
خط اول پاسخگویی به سوالات کرونایی مردم
دکتر زاهد، سامانه ۳۱۱۳ را خط اول پاسخگویی به مردم درباره کرونا در اصفهان اعلام و اضافه کرد: خدمات ما ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته است. تلاش کرده ایم متخصصان زنان و مامایی، بهداشت روان و کودکان در هر شیفت یا حضور داشته باشند و یا از طریق پشتیبانی تلفنی پاسخ دهند.
او درباره پاسخ هایی که به تماس های مردمی داده می شود، تصریح کرد: به طور کلی درصد زیادی از تماس ها واقعاً به علت ابتلا به کرونا نیست و مردم نگرانی های خود را با ما در میان می گذارند. مثلاً استفاده زیاد از مواد شوینده، مجاری تنفسی را تحریک کرده و ممکن است گمان کنند کرونا دارند. بخش دیگر تماس ها، اخذ مشاوره و راهنمایی درباره روش های پیشگیری و سوالات و ابهامات با محور پیشگیری است.
او با تأکید براینکه افرادی که خود یا اطرافیان نشانه هایی از کرونا دارند بهتر است اول با این سامانه تماس بگیرند، گفت: اگر شهروندان نشانه ای می بینند که جزو علائم کرونا اما خفیف است، با مراقبت و استراحت بهبود پیدا می کنند، فقط مساله انتقال ویروس است که باید محافظت بیشتری کنند و به خاطر همین تأکید داریم در منزل بمانند.
او ادامه داد: دسته دیگری از تماس گیرندگان هم علائم شدید دارند و باید توسط یک پزشک معالجه شوند که به درمانگاه های نزدیک محل سکونتشان معرفی می شوند. با این حال اگر علائم در مشاوره تلفنی شدیدتر باشد، به بیمارستان های مرجع کرونا راهنمایی می شوند که فعلاً عیسی بن مریم، مجتمع بیمارستانی خورشید، غرضی، امین برای کودکان و صدوقی برای نیروهای مسلح و خانواده های آنهاست.
او در مجموع اطمینان خاطر، توصیه به استراحت و مراقبت و تاکید بر نکات بهداشتی، گزارش وضعیت دوباره در صورت وخیم شدن علائم، معرفی به مراکز درمانی سطح شهر و بیمارستان های مرجع را از نتایج تماس با سامانه ۳۱۱۳ عنوان کرد و افزود: سوالات شایع مردم را استخراج و تجزیه و تحلیل می کنیم و خروجی مطالب را در قالب اسلاید، فایل های صوتی و کلیپ های آموزشی از طریق مختلف در اختیار مردم قرار می دهیم.
افزایش تماس ها با انتشار اطلاعات نادرست و شایعات در فضای مجازی
دکتر زاهد به افزایش حجم تماس ها در برخی مواقع که نشان دهنده افزایش نگرانی های مردم است اشاره کرد و گفت: براساس حجم اطلاعات درست و غلطی که در فضای مجازی منتشر می شود، حجم تماس ها تغییر می کند. خیلی مواقع شایعات و مطالبی منتشر می شود که مردم برای راستی آزمایی آن تماس می گیرند و ما هم سعی می کنیم اطلاعات صحیح را در اختیار آنها قرار دهیم. همچنین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سایتی آماده کرده به آدرس corona.mui.ac.ir که اطلاعات مختلف درباره کرونا را بر روی آن قرار دارد و قرار است مجموعه تماس های مردمی که حاوی پرسش های بنیادین بوده را استخراج کرده و روی سامانه دانشگاه علوم پزشکی قرار دهیم تا کسانی که نمی توانند با ما تماس بگیرند هم بتوانند این سوالات و پاسخ های آن را بشنوند.
وی هدف اصلی فعالیت این مرکز را کاستن از بار مراجعات مردم به مراکز بهداشتی و درمانی عنوان نمود و خاطرنشان کرد: از طریق این سامانه می توان از مراجعات غیرضروری افراد به مراکز درمانی و ازدحام و احتمال آلودگی کم کرد، در عین حال که از رفت و آمدهای غیرضروری در سطح شهر هم جلوگیری می شود.
۵۲ هزار و ۵۱۷ تماس با ۳۱۱۳ در ۱۷ روز
دکتر فرشته داوری معاون مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی ستاد مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز درباره فعالیت این مرکز، گفت: از ۸ اسفند که سامانه ۳۱۱۳ راه اندازی شد تا صبح روز ۲۴ اسفند، ۶۲ هزار و ۷۴۹ تماس داشته ایم که از این تعداد به ۵۲ هزار و ۵۱۷ تماس پاسخ داده ایم. عمده سوالات مردم هم درباره علائم کرونا، روش های پیشگیری از ابتلا به این ویروس، نحوه مراقبت از بیماران در منزل، آزمایشات لازم، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و روش های تغذیه مناسب است.
او درباره اپراتورهایی که در این مرکز پاسخگوی مردم هستند نیز گفت: همکاران ما در این مرکز بیشتر پزشک، پرستار و دانشجوی پزشکی هستند که کاملاً داوطلبانه با ما همکاری کرده اند. ابتدا فراخوانی دادیم و بعد افرادی که علاقمند به همکاری بودند دوره آموزش مجازی دیدند و حالا در شیفت های مختلف مشغول کار هستند. چون ۲۴ ساعته فعال هستیم، از ۸ تا ۱۲ نیمه شب شیفت های ۴ ساعته و از ۱۲ نیمه شب تا ۸ صبح، شیفت ۸ ساعته داریم.
انتشار مطالب غیر علمی، نگرانی مردم را بیشتر می کند
دکتر داوری ادامه داد: در این مدت به جز شهر اصفهان از سایر استان ها نیز تماس هایی داشته ایم، از جمله استان تهران، البرز، هرمزگان، گیلان، فارس، کرمان، مازندران، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، چهار محال و بختیاری، یزد و .... بیشتر مردم در حال حاضر اضطراب دارند و نگران اند. البته مطالبی هم که منتشر می شود گاهی علمی و درست نیست و باعث نگرانی بیشتر مردم می شود، به خاطر همین اولین هدف ما در این مرکز این است که از بار استرس جامعه کم کنیم. هدف دیگر کم کردن مراجعه حضوری به مراکز درمانی است تا کادر درمانی بتواند به افرادی که واقعاً نیاز دارند خدمات رسانی کنند، مثلاً کسانی که بیماری خاص و زمینه ای داشته باشند مثل بیماری قلبی، دیابت، سرطان و کسانی که نقص ایمنی دارند، مستعد بیماری کرونا هستند. از طرف دیگر خیلی از بیمارستان های ما به خصوص بیمارستان های ریفرال ممکن است آلوده باشد و فرد سالم هم با مراجعه به این بیمارستان ها آلوده شود، بنابراین با پاسخگویی و راهنمایی مردم، جلوی مراجعات غیرضروری را می گیریم.
وی افزود: موضوع بعدی ضدعفونی است که خیلی از مردم نمی دانند چطور از مواد ضدعفونی استفاده کنند، به خاطر همین دچار عوارض تنفسی شده که در آینده هم قطعاً به سلامت افراد آسیب می رساند.
استرس، مشکل شایع بیشتر مردم/ تماس تا ۳ نیمه شب!
او درباره تعداد تماس ها از ابتدای شروع به کار این سامانه تاکنون، گفت: تعداد تماس ها کم نشده است، فقط در ساعاتی بیشتر و در ساعاتی کمتر است. مثلاً بعد از اطلاع رسانی از رسانه ها، تعداد تماس ها بیشتر می شود، ولی ساعاتی مثل نیمه شب کمتر می شود.
معاون مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی ستاد مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح نمود: تا ۳ نیمه شب تماس داریم. وقتی کسی شب تماس می گیرد ممکن است واقعا علائم کرونا را داشته باشد یا اینکه فقط دچار اضطراب شدید شده باشد، و یا اصلاً بیماری دیگری داشته باشد. اما نمی شود به مردم گفت برای چه موردی تماس بگیرید! ما به هرحال همه را راهنمایی می کنیم. این سامانه فعلاً در سطح عمومی فعال است و قرار است پزشکان متخصص، ماما و روان شناس و مشاور هم در کنارمان داشته باشیم. در حال حاضر هم یکسری از تلفن ها قابل دایورت روی شماره روان شناس و روان پزشک برای کسانی است که واقعاً به این خدمات نیاز دارند.