رفتن به محتوای اصلی
x

معاون درمان دانشگاه در نشست خبری: احتمال ایجاد شرایط سخت در نیمه دوم اسفندماه

نشست خبری آخرین وضعیت کرونای استان اصفهان و اقدامات دانشگاه در این خصوص طی یکسال گذشته، شنبه دوم اسفندماه، با حضور دکتر کلیدری معاون درمان دانشگاه و جمعی از اصحاب رسانه، در حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
در این نشست معاون درمان دانشگاه با بیان اینکه 12 ماه از شیوع این بیماری در داخل استان گذشته  است و طی این مدت، دو موج سنگین بیماری را در داخل استان تجربه کردیم، تشریح نمود: موج اول این بیماری را اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه تجربه نمودیم و پس از طی دو ماه شرایط نسبتا پایدار، موج دوم از تیرماه به صورت آرام شروع شد به طوری که در شهریور و مهرماه سال جاری به رشد خود رسید و تا آذرماه ادامه پیدا کرد.
وی موج دوم این بیماری را در استان بسیار سنگین قلمداد کرد و گفت: در موج دوم بیماری، میزان شیوع به حدی رسید که تعداد بیماران شناسایی شده سرپایی در استان اصفهان، روزانه به 1500 تا 2000 بیمار و تعداد ورودی های روزانه بیماران بستری به حدود 450 تا 500 رسید و حدود 2200 بیمار در بیمارستان های استان بستری داشتیم.
معاون درمان دانشگاه تعداد کل بیماران بستری در بیمارستان ها را طی 12 ماه گذشته حدود 75000 نفر عنوان نمود و ادامه داد: گروه های سنی مختلفی در این بیماران مشاهده شدند که حدود 4300 بیمار زیر 18 سال، 70000 بیمار بالای 18 سال و 730 مادر باردار مبتلا به کووید 19 را در مراکز بستری کردیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در این مدت حدود 4000 بیمار قطعی کووید 19 را از دست دادیم، و اگر بیماران مشکوک را به این آمار اضافه کنیم یعنی بیمارانی که به نظر علائم کووید 19 را داشتند، اما تست PCR آنها منفی بود، این عدد به 8700 نفر می رسد، که 12 مادر باردار و 194 نفر زیر 18 سال نیز جزو فوتی ها محسوب می گردند.
دکتر کلیدری ادامه داد: در این مدت آزمایش گاههای مختلف دولتی و خصوصی را به کار گرفتیم و در حال حاضر 16 آزمایشگاه بخش خصوصی به صورت فعال در حال دریافت نمونه از بیماران مشکوک هستند. همچنین حدود 420000 آزمایش در سطح استان انجام دادیم که از این تعداد حدود 151000 مورد تست کووید آنها مثبت بود.
معاون درمان دانشگاه در ادامه سخنان خود نسبت تعداد آمار مرگ کووید مثبت به کل آمار بیماران کووید مثبت تشخیص داده شده، شامل همه بیماران بستری و سرپایی، در سطح استان را حدود 66/2 بیان نمود.
وی همچنین با بیان اینکه از اواخر آذر و دی ماه با توجه به محدودیتهایی که در استان گذارده شد، شرایط به سمت آرام پیش رفت تصریح نمود: خوشبختانه در این مدت تعداد بیماران بستری ریزش پیدا کردند و این عدد به حدود 300 تا 400 بیمار بستری و مرگ و میرهای روزانه از 60 الی 70 نفر در روز به تعداد انگشت های یک دست رسید؛ همچنین تعداد بیماران تشخیص داده شده سرپایی کووید مثبت از روزانه 1500 تا 2000 نفر به 50 تا 100 نفر روزانه رسید و به همین ترتیب تعداد بیماران بستری نیز کاهش پیدا کرد.
 دکتر کلیدری با تاکید بر اینکه متاسفانه طی روزهای گذشته، کم کم با افزایش ابتلا و بستری مواجه شده ایم گفت: تقریبا در حال تجربه شرایط تیرماه می باشیم و به تدریج با افزایش تعداد بیماران سرپایی تشخیص داده شده، تعداد بیماران بستری نیز بیشتر گردیده به طوریکه در شرایط آرام دی و بهمن ماه تعداد بیماران سرپایی تشخیص داده شده زیر 100 بود که در حال حاضر به 300 الی 400 نفر رسیده و نکته مهم این است که هر زمان تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا کند، 2 الی 3 هفته بعد بر تعداد بستری ها افزوده خواهد شد که در حال حاضر تعداد بستری ها از حدود 300 بستری دی و بهمن به حدود 400 الی 500 نفر رسیده است.
معاون درمان با ابراز نگرانی از ساده انگاری های مجدد مردم و همچنین شناسایی موتاسیون جدید بیماری به نام موتاسیون انگلیسی تشریح نمود: متاسفانه استان خوزستان درگیر موتاسیون جدید بیماری گشته و در شهرهای کاشان، قزوین و تهران نیز این موتاسیون شناسایی شده و نشان می دهد که استان اصفهان نیز قطعا نمی تواند مستثنی باشد و پیش بینی ما این است که از نیمه های اسفندماه شرایط سخت تری را تجربه کنیم، مگر اینکه قوانین سخت گیرانه دنبال شود و همشهریان مراعات های لازم را به عمل آورند.
وی در ارتباط با موتاسیون جدید بیماری گفت: نگرانی که وجود دارد این است که سرعت گسترش این موتاسیون نسبت به دوره قبل حداقل 70 درصد بیشتر بوده و بدین معناست که اگر مراعات نکنیم از لحاظ اپیدمیولوژیک ممکن است احتمالا سیر دوماهه تیرماه تا شهریورماه را در حال حاضر تا 70 درصد سریع تر پیش رویم، همچنین سرعت پیشروی این بیماری در یک فرد بسیار زیاد است به گونه ای که در موتاسیون های قبلی زمانیکه یک فرد مبتلا می شد، پس از طی یک دوره کمون یا نهفتگی، ظرف مدت یک تا دوهفته علایم ظاهر می شد و به تدریج پیشرفت می کرد و ظرف دو تا چهارهفته یا بیماری رو به بهبود می رفت یا بیمار بایستی بستری می شد و درمان های بالبنی دریافت می کرد ولی به نظر می آید در موتاسیون جدید پس از ابتلای بیمار، طی چند روز به علایم بسیار شدید بیماری می رسد.
دکتر کلیدری سرعت زیاد گسترش بیماری و پیشروی آن را باعث ایجاد فشار زیاد به مراکز درمانی عنوان کرد و افزود: این فشار زیاد باعث می شود که مراکز درمانی نتوانند علیرغم به کار گیری تمام تلاش خود، مراقبت های مورد نیاز بیماران بدحال را به صورت کامل در اختیارشان قرار دهند و بدین ترتیب احتمال افزایش مرگ و میر در این موج جدید تجربه گردد.    
وی به آمارهای جهانی مرگ و میر و مشکلاتی که کشورهای دیگر مانند آلمان که به نظر ساختارهای قوی تری نسبت به ایران در مراقبت از بیماری کووید دارند اشاره نمود و گفت: متاسفانه در کشور آلمان به دلیل ساده انگاری هایی که در ژانویه اتفاق افتاد، به مرگ روزانه بالای 1000 نفر منجر گردید که این ها زنگ خطری برای ما می تواند باشد که بایستی در این خصوص هوشیارتر عمل کنیم.
معاون درمان دانشگاه از دیگر دغدغه های موجود در خصوص موتاسیون جدید را، درگیری گروه های سنی پایین تر و سپس علایم شدید و حتی احتمال مرگ عنوان کرد و سپس به مرگ دختربچه خوزستانی که بدون هیچ گونه بیماری زمینه ای ظرف کمتر از 2 الی 3 روز علایم بیماری به مرحله شدید و حتی مرگ رسید اشاره نمود.
وی با ابراز نگرانی از آسیب دیدن مجدد خدمات غیر کووید در موج سوم بیماری، تاکید نمود: اگر شرایط جدید در استان حاکم شود، قطعا دوباره تمام خدمات که در حوزه غیر کووید در داخل استان انجام می شد مجددا تحت تاثیر قرار می گیرد، همانطور که در طی سال گذشته به شدت آسیب دید که علت آن هم متمرکز کردن تمام ظرفیت ها برای بیماری کووید بود تا بیماران پشت خط خدمت قرار نگیرند.
دکتر کلیدری خارج شدن بیمارستان ها از زنجیره عادی خدمات را یکی از موارد پیش رو در موج سوم عنوان کرد و افزود: اگر با موج جدید بیماری روبرو شدیم اولین اتفاق این است که تعدادی از بیمارستان ها از زنجیره عادی خارج شده و مجددا بیمارستان ها بایستی خدمات را به بیماران کووید ارائه دهند که این اتفاق خوشایند نیست زیرا هم بسیاری از بیماران غیر کووید و هم چرخه اقتصادی بیمارستان ها آسیب می بینند.
معاون درمان دانشگاه در پایان سخنان خود، ساده انگاری که در سطح اجتماع شکل گرفته و همچنین فعال شدن بسیاری از مراکز، بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی را از عوامل ایجاد مشکل در هفته ها و ماه های آینده عنوان نمود و افزود: بایستی هشدارها طی این چند روز جدی تر گرفته شود تا خدای ناکرده شاهد ابتلای سنگین تری در اسفندماه و فروردین ماه و شاهد مرگ و میر بیشتری در داخل استان نگردیم.
شایان ذکر است در ادامه مراسم اصحاب رسانه سوالات خود را در این خصوص مطرح و معاون درمان به آنها پاسخ داد.