رفتن به محتوای اصلی
x

معاون درمان دانشگاه هشدار داد: خطر افزایش مبتلایان با از سرگیری دوباره رفت و آمدها در شهر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی، اظهار کرد: این طرح هنوز ادامه دارد تا به نقطه قابل قبولی در کاهش شیوع ویروس برسیم، اما از زمان اعلام رییس ستاد مقابله با کرونا مبنی بر برداشته شدن محدودیت ادارات از 23 فروردین ماه و بازگشت به کار دو سوم نیروی کار، همچنین اجازه فعالیت اصناف کم خطر، ما ارزیابی کردیم محدودیت های تردد در سطح شهرها کمتر شده و این خطرناک است.

دکتر بهروز کلیدری از سرگیری دوباره فعالیت های اجتماعی را نادرست دانست و افزود: دانشگاه ها و مدارس کماکان تا سی ام تعطیل می باشند، اما رفت و آمدها دوباره آغاز شده و نظر کارشناسی ما هم این است که نباید این محدودیت ها برطرف شود، اما بازگشت تدریجی افراد به کار، تصمیم ستاد کرونای کشوری است و نهایتا به این جمع بندی رسیده اند.

وی با اشاره به شلوغی قابل توجه خیابان های پایتخت در یکی دو روز اخیر، یادآور شد: خیابان های تهران آنقدر شلوغ شده که به ترافیک و راه بندان رسیده اند، به نظرم هنوز هم شهروندان اصفهانی توصیه خانه ماندن را رعایت می کنند و امیدوارم در تصمیم شروع تدریجی فعالیت های مردم تجدیدنظر شود.

اگر سدها را برداریم، دو هفته بعد بیمارستان ها شلوغ می شوند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار داد؛ اگر امروز سدها را برداریم و اجازه دهیم که تردد اتفاق بیفتد، طبق نظر اپیدمولوژیست ها چهار پنج روز دیگر شاهد افزایش بیماران علامت دار خواهیم بود، حدود دو هفته بعد افزایش ورودی بیمارستان ها و حدود یک ماه دیگر افزایش مرگ و میرها هستیم، پس این طور نیست که الان بگوییم فعالیت های اجتماعی آغاز شد، اما اتفاقی نیفتاد.

وی، بیماران و مرگ و میرهای کنونی را ناشی از رفت و آمدهای دو هفته اول فروردین بیان کرد و گفت: در دو هفته نخست سال با وجود همه محدودیت ها، هنوز داشتیم پیامدهای دهه آخر اسفند را در بیمارستان هایمان تحمل می کردیم و ورودی بیمارمان زیاد بود. از حدود دهم فروردین ورودی بیمارمان کم شد، چون از یکم فروردین محدودیت ها کمی بیشتر شده بود، اکنون که به وضعیت ثبات نزدیک می شویم نگرانیم که دوباره ترددهای بیش از حد، در یک هفته تا 10 روز دیگر با ازدیاد بیش از حد بیماران در بیمارستان ها دست و پنجه نرم کنیم.

دکتر کلیدری، شیب شیوع کرونا در اصفهان را همچنان رو به بالا توصیف کرد و ادامه داد: از حدود دهم فروردین ماه این شیب کند شده و سرعت افزایش بیماران بسیار پایین آمده بود، بنابراین امیدوار بودیم با همین روند در آخر هفته به نقطه ای برسیم که کم کم به سمت نزول و کاهش تعداد موارد ابتلا برویم، اما اکنون با این سیاست گذاری نمی دانیم که چه اتفاقی می افتد.

بر محدودیت های ترافیکی پافشاری می کنیم

این مقام بهداشتی با اشاره به اهمیت طرح های ترافیکی برای کاهش سفرهای درون شهری، گفت: پیشنهاد ما در ستاد استانی کرونا هم این بوده که طرح زوج و فرد به هیچ وجه برداشته نشود و کنترل ها از درب خانه باشد، رسانه ها باید این سخت گیری ها را اعلام کنند و هم ما پافشاری کنیم تا مردم متوجه اهمیت وجود چنین محدودیت ها و رعایت آنها باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مهم ترین مشکل را بازگشایی دوباره واحدهای صنفی دانست و هشدار داد؛ اگر افراد و اصناف حس کنند که می توانند سر کار بیایند، خود به خود حجم بالایی از ترافیک را ایجاد خواهند کرد، یعنی کارمندان ادارات، بانک ها، اصناف و ... در شهر رفت و آمد خواهند کرد، در نتیجه صبح و ظهر هر روز، شاهد ترافیک سنگین و زنجیره انسانی در خیابان ها خواهیم بود که گرفتاری های خاص خودش را دارد.

وی هم چنین در واکنش به نگرانی اتباع خارجی از این که در بیمارستان ها پذیرش نشوند، اعلام کرد؛ چنین شایعاتی اصلا درست نیست، مطمئنا در کشور نیز همین شرایط وجود دارد که ما پذیرش هیچ فردی را به خاطر این که تبعه کشور دیگری است متوقف نکرده ایم، حتی درخصوص هزینه ها هم سخت گیری نکرده ایم و به عنوان یک انسان حق دارند از خدمات درمانی بهره ببرند و ما هم کمکشان می کنیم.