20 هزار تماس تلفنی با سامانه ۳۱۱۳ اصفهان در سه روز
مسئول سامانه اطلاع رسانی ۳۱۱۳، با اشاره به ایجاد سامانه مشاوره تلفنی با شماره ۳۱۱۳ از اواسط روز پنج شنبه گذشته، گفت: این سامانه براساس تصمیم ستاد مقابله با بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعال شد که آمار تماس با آن در عرض سه روز گذشته به ۲۰ هزار تماس تلفنی رسیده است.
دکتر آرش زاهد راه اندازی این سامانه را باعث کاهش مراجعه شهروندان به مطب پزشکان، کلینیک ها و بیمارستان های استان دانست و اظهار کرد: تعداد زیادی از شهروندان اصفهانی و تعداد محدودی از استان های دیگر نیز تاکنون با این سامانه تماس گرفته و از مشاوره کارشناسان آن بهره مند شده اند.
وی از فعالیت این سامانه در ۵ شیفت کاری و به صورت شبانه روزی خبر داد و یادآور شد: در هر شیفت بین ۱۰ تا ۲۰ نفر از همکاران پزشک و پرستار ما پاسخگوی تماس های مردم هستند و اطلاعات مورد نیاز آنها را درباره بیماری کرونا در اختیارشان قرار می دهند.
دکتر زاهد هدف از راه اندازی این سامانه را ارئه مشاوره پزشکی از طریق خط تلفن بیان کرد و افزود: افرادی که خود یا بستگان و اطرافیانشان علائمی دارند با کارشناسان این سامانه مشورت می کنند، همکاران ما وضعیت آنها را از طریق تلفن بررسی کرده و اگر نیاز باشد، آنها را به مراکز درمانی ارجاع می دهند، اما اگر هم علائم منطبق با تشخیص کرونا نباشد، به تماس گیرنده اطمینان خاطر داده و توصیه های بهداشتی لازم را ارائه می کنند.
مدیر امور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این که تاکنون به ۸۰ تا ۹۰ درصد تماس ها پاسخ داده و همشهریانی که تماس گرفته اند راهنمایی شده اند، افزود: ما از خط ای وان استفاده می کنیم که یک خط تلفن ۳۱۱۳ را به ۳۰ خط تماس توزیع می کند، بنابراین به طور همزمان بسته به تعداد افرادی که در هر شیفت ما حضور دارند تا سقف ۳۰ تماس را پاسخ می دهیم و به طور همزمان قابلیت پاسخگویی داریم، البته منظور این نیست که همزمان ۳۰ تماس را پاسخ می دهیم، بلکه در شیفت های مختلف بر اساس ۱۳ تا ۲۵ همکارانی که داوطلبانه در مرکز حضور دارند، پاسخگوی تماس مردم هستند.
وی حجم تماس با این سامانه را بسیار زیاد دانست و گفت: تقریبا در تمام ساعات روز تا ۳ بامداد که رصد می کنیم تمام پورت های ما اشغال است، یعنی حجم تماس بسیار زیاد است و مردم خیلی خوب استقبال کرده اند، راه اندازی این خط هم نیاز مردم را در شرایط کنونی از مراجعه به بیمارستان مطب ها و کلینیک ها برطرف کرده و هم از رفت و آمدهای غیر ضروری در شهر کاسته و در نتیجه هزینه و گرفتاری مردم به شکل قابل توجهی کاهش یافته است، از طرفی مراجعات به مراکز درمانی به ویژه مراجعات غیرضروری به شکل چشمگیری با این تدبیر کاهش یافته است.
دکتر زاهد به شهروندانی که نیاز به مشاوره درباره احتمال ابتلا به بیماری کرونا دارند نیز توصیه کرد سؤالات خود را مختصر و مفید مطرح کنند و یادآور شد: برای این که نوبت انتطار دیگر شهروندان کاهش یابد همکاران ما باید پاسخ های خود را کوتاه ارائه کنند، فرصت برای درد و دل کردن پشت تلفن نیست، بنابراین همه باید توجه کنند که میانگین زمان یک تماس تلفنی سه تا چهار دقیقه است و باید سعی کنیم توصیه های لازم را با دقت و حوصله به همشهریان مان ارائه کنیم تا زمان انتظار و معطلی دیگران که پشت خط هستند به حداقل برسد.
مسئول سامانه اطلاع رسانی ۳۱۱۳ با تاکید بر این که مهم ترین عامل جلوگیری از انتشار هر بیماری ویروسی، شست و شوی مکرر دست ها با آب و صابون و شوینده های دیگر است، افزود: هیچ کاری موثرتر و مفیدتر از شست و شوی مکرر دست ها با آب و صابون یا مایع دستشویی و شوینده ها نیست.
وی ادامه داد: شهروندان توجه کنند که سطوح و اشیاء را می توان ضد عفونی کرد، اما همه اشیاء و سطوحی که ما در طول شبانه روز با آن تماس و ارتباط داریم قابل شست و شو و ضد عفونی نیستند، بنابراین افراد باید سعی کنند از خودشان مراقبت کنند و از دست دادن، روبوسی، شرکت در اجتماعات، محل های پرتردد، خروج غیرضروری از منزل و ... تا حد امکان خودداری کنند، اقدامات بهداشتی و خود مراقبتی هم تا ۹۰ درصد از ابتلا جلوگیری می کند.